Asamblarea mecanismului roata dintata-cremaliera
Mecanismul roata dinatata-cremaliera este folosit in mod obisnuit pentru transformarea miscarii de rotatie in miscare rectilinie si, mai putin, la transformarea inversa. Astfel, mecanismul este intalnit la masinile-unelte pentru deplasarea saniilor sau a consolelor (de exemplu, la deplasarea saniei longitudinale a strungurilor, a axului porincipal si consolelor masinilor de gaurit, a maselor masinilor de rabotat etc.), la instalatiile de ridicat (cricuri, verine), la actionarea sertarelor vanelor etc.
Dintre variantele posibile ale utilizarii mecanismului, cea mai folosita este aceea la care cremaliera este fixa (de obicei, prinsa pe batiul unei masini), iar roata dintata executa simultan atat miscarea de rotatie cat si pe cea rectilinie. Prin intermediul lagarelor axului pe care se gaseste fixata roata dintata, miscarea este transmisa mai departe saniei, caruciorului, consolei etc., care trebuie sa execute miscarea rectilinie.
Dantura angrenajului este, de obicei, dreapta, sau se foloseste mai rar, si dantura inclinata; uneori, roata dintata este inlocuita cu un melc (mecanism melc-cremaliera).
In cazul cel mai frecvent, cel al mecanismului roata dintata-cremaliera, cu dantura dreapta, conditiile de montaj rezulta atat din particularitatile mecanismului in sine cat si din cele ale angrenajelor in general.
Cremaliera reprezinta, de fapt, o roata dintata cu raza infinita, deci conditiile impuse la montarea rotilor dintate sunt valabile si la realizarea ansamblului roata dintata-cremaliera. De aici rezulta ca la asamblarea mecanismului roata dintata-cremaliera, pentru asigurarea unei angrenari corecte, trebuie sa se aiba in vedere urmatoarele conditii:
– pozitia reciproca dintre roata dintata si cremaliera sa fie astfel realizata incat sa se asigure paralelismul dintre axa rotii si axa dintilor cremalierei si perpendicularitatea dintre axa rotii si axa cremalierei;
– distanta dintre axa rotii dintate si cremaliera, in timpul deplasarii, sa fie mereu aceeasi. Aceasta presupune existenta paralelismului dintre cremaliera si ghidajele saniei pe care se gasesc fixate lagarele axului rotii dintate.
Corectitudinea montajului poate fi verificata cu ajutorul dispozitivelor cu ceas comparator sau prin metoda petelor de angrenare. Aceasta metoda consta in urmarirea petelor de angrenare de pe dintii cremalierei.
Existenta unor pete deplasate sau inclinate indica nerespectarea primei conditii.
Existenta unor pete amplasate din ce in ce mai sus pe dintii cremalierei indica nerespectarea celei de-a doua conditii.
O atentie deosebita se va acorda montarii cremalierei pe suportul sau.
Eventualele neregularitati ale suprafetei de sprijin si strangerea neuniforma a suruburilor de fixare pot duce la deformatii ale cremalierei, ceea ce provoaca o angrenare defectuoasa.
In cazul in care cremaliera este formata din mai multe bucati ce se monteaza cap la cap, se va urmari in mod special asigurarea rectilinitatii cremalierei si a pasului dintilor in zona de imbinare. Pentru aceasta, locul de imbinare trebuie sa coincida cu un gol dintre dinti. Pentru obtinerea pasului dintilor in acest loc, intre cele doua parti vecine ale cremalierei se introduce un adaos cu grosimea necesara. Intrucat la fixarea cremalierei numai cu suruburi nu se poate asigura o pozitie corecta, se utilizeaza si stifturi de centrare, amplasate la distanta cat mai mare (la capetele cremalierei).
Autor: Tehnologia asamblarii si montajului (I. Gheorghe, M. Voicu, I Paraschiv)