Incercarea produselor asamblate
Dupa efectuarea rodajului. uneori suprapunandu-se cu el partial sau total, se efectueaza incercarea produselor asamblate. Scopul incercarii este acela de a se determina comportarea ansamblului in conditii cat mai apropiate de cele existente in timpul explorarii, stabilindu-se totodata performanetele masinii.
Metoda si regimul de incercare depind foarte mult de destinatia, constructia si puterea masinii.
In cazul productiei in serie, incercarea se efectueaza in locuri special amenajate, denumite bancuri de incercare, prevazute cu stative, fundatii si dispozitive speciale.
La productia individuala si in serie mica, incercarea se efectueaza adesea chiar pe locurile de montare.
Daca produsele incercate genereaza zgomote puternice (de exemplu, motoarele cu ardere interna) sau gaze nocive (motoarele cu ardere interna, compresoarele pentru diferite gaze etc.), statiile de incercare se amplaseaza in cladiri separate, dotate cu mijloace speciale.
In functie de necesitatile incercarilor, bancurile de incercare se doteaza in instalatii de alimentare cu apa, energie electrica, aer comprimat, cu aparatura de control al turatiei, al puterii dezvoltate, al consumului de combustibil, al preciziei geometrice etc.
In foarte multe cazuri, ca, de exemplu, la incercarea motoarelor cu ardere interna sau a celor electrice, a reductoarelor si a cutiilor de viteze, se folosesc dispozitive de incarcare cu sarcini, denumite dispozitive de franare.
Un dispozitiv de franare se compune dintr-o frana, pentru consumarea puterii dezvoltate sau transmise de agregatul incercat, aparate pentru masurarea puterii absorbite si sisteme de reglare.
Franele utilizate pot fi mecanice, hidraulice, pneumatice sau electrice.
Frana mecanica are ca element principal o roata de frana pe care freaca unul sau mai multi saboti.
Frana hidraulica se compune dintrun corp, sprijinit pe rulmenti si prevazut la interior cu palete, in care se invarte rotorul cu palete, cuplat cu arborele de iesire al agrgatului incercat.
Frana electrica se compune dintr-o masina electrica rotativa prevazuta cu un indicator ce se poate roti pe lagare, deplasarea sa fiind impiedicata de catre o contragreutate, la fel ca frana hidraulica.
Frana pneumatica, utilizata pentru puteri mici, este asemanatoare franei hidraulice, energia mecanica primita de la agregatul incercat fiind consumata datorita rezistentei opuse de aer, unor palate fixate pe rotorul franei.
Incercarea la mers in gol consta in verificarea generala a functionarii ansamblului, folosindu-se la inceput o turatie joasa si apoi o turatie din ce in ce mai mare, pana se ajunge la o valoare normala. In acest timp se urmareste functionarea diferitelor parti ale masinii, functionarea instalatiei de ungere, starea suprafetelor de frecare (lagare, ghidaje, angrenaje etc.), etansarile etc. Tot in aceasta perioada se poate efectua si rodajul masinii.
Eventualele defectiuni constatate, de importanta mica, se inlatura pe parcurs sau la sfarsit. Pentru inlaturarea defectiunilor, masina se opreste si se demonteaza dupa trecerea ei pe un banc special de reparatie. Dupa reparare, masina se readuce la bancul de incercare si se reia ciclul de incercare.
Incercarea sub sarcina se executa pentru verificarea comportarii masinii in regim similar celui de exploatare.
Autor: Tehnologia asamblarii si montajului (I. Gheorghe, M. Voicu, I Paraschiv)