Asamblarea prin metoda reglarii

Asamblarea prin metoda reglarii se realizeaza prin schimbarea valorii unei anumite dimensiuni prin reglare, prin introducerea in subansamblul respectiv a unei piese speciale, suplimentara, numita compensator (de exemplu, saiba, inel, garnitura, surub etc.).

Dupa felul in care se efectueaza reglarea, aceasta poate fi:

  • cu element de compensare mobil;
  • cu element de compensare fix.

Reglarea cu element de compensare, mobil se face, de obicei, prin schimbarea pozitiei uneia dintre piese, stabilite in prealabil (compensator).

Metoda de rezolvare a lanturilor de dimensiuni prin reglare cu compensatori mobili sau ficsi prezinta urmatoarele avantaje;

  • da posibilitatea de a se realiza precizia dorita pentru elementul de inchidere a lantului de simensiuni, tolerantele pentru celelalte elemente putandu-se obtine in conditii economice;
  • elimina lucrarile de ajustare la asamblare, asigurandu-se ritmicitatea procesului de productie;
  • mentine pe toata durata exploatarii precizia lantului de dimensiuni, prin reglarea periodica sau continua a compensatorului.

Dezavantajul metodei consta in faptul ca la reglarea cu compensatori ficsi este necesar sa se efectueze lucrari suplimentare de demontare.

Metoda reglarii se poate folosi cu bune rezultate la rezolvarea lanturilor de dimensiuni, la care trebuie sa se obtina o precizie ridicata a elementului de inchidere (rezultant), precum si la lanturi de dimensiuni la care, in timpul exploatarii, dimensiunile elementelor componente se modifica, datorita uzurii sau variatiei temperaturii.

Din aceste motive, in constructia masinilor moderne se utilizeaza din ce in ce mai mult metoda reglarii, in special cu compensator mobil.