Asamblarea angrenajelor cu reoti dintate conice

Angrenajele cu roti dintate conice se folosesc la transmiterea miscarii si puterii intre arbori concurenti, care fac intre ei un anumit unghi.

Dupa forma dintilor, rotile dintate conice pot fi: cu dinti drepti, inclinati sau curbi.

Angrenajele care se obtin cu aceste roti se impart in:

– angrenaje conice propriu-zise, la care axele se intersecteaza intr-un punct;

– angrenaje cu roti conice cunoscute si sub denumirea de angrenaje conice bipoide.

Rotile conice cu dinti drepti se folosesc la viteze periferice mici (maximum 2-3 m/s), iar cele cu dinti curbi la viteze mari pentru ca angrenarea lor este mai uniforma si functioneaza mai linistita.

La asamblarea angrenajelor cu roti dintate conice se executa aceleasi operatii ca si la rotile dintate cilindrice, si anume:

– se verifica elementele principale ale rotilor;

– se verifica unghiul dintre axele rotilor;

– se monteaza rotile dintate pe arbori;

– se monteaza arborii in lagare;

– se verifica angrenarea si marimea jocurilor.

La asamblarea unui angrenaj cu roti dintate conice, ambele trebuie asezate astfel incat varful conului sa fie un punct, iar generatoarele conurilor de rulare sa coincida. Realizarea acestei asezari constituie reglarea angrenarii rotilor dintate conice.

Pentru aceasta este necesar ca rotile conice sa se deplaseze in lungul axelor respective, fie ambele roti, fie numai una dintre ele.

Dupa ce s-a gasit pozitia reciproca a rotilor dintate, se face marcarea pentru ca la asamblarile ulterioare ambele roti  sa poate fi asezate in aceeasi pozitie.

Distanta H pentru una din roti se calculeaza in prealabil, iar reglarea si fixarea in pozitia ceruta pentru cealalta roate se fac cu ajutorul unor adaosuri din otel cu grosimea de 0,1; 0,15; 0,2; 0,3; 0,5; 0,8; 1; 1,5 mm.

In practica, simultan cu reglarea angrenajelor conice, se executa si reglarea celorlalte elemente ale ansamblului.

Se considera ca angrenarea este buna, daca pata de vopsea apare in partea subtire a dintelui rotii dintate, cand rotile nu sunt in sarcina.

Daca petele de vopsea sunt diferite, atunci asamblarea este considerata necorespunzatoare, fiind generata de urmatoarele cauze:

– joc insuficient intre roti;

– unghiul dintre axe este mai mare decat cel prevazut ;

– unghiul dintre axe este mai mic.

Daca petele de vopsea sunt situate pe o parte a dintelui, la capatul ingust, iar pe cealalta parte, la capatul gros, inseamna ca axele rotilor dintate nu sunt in acelasi plan.

La angrenarea rotilor dintate conice elicoidale sau hipoide, datorita montajului gresit, petele de vopsea care se obtin prin rotirea in ambele sensuri au pozitii si marimi diferite.

Inlaturarea acestor defecte se poate realiza prin:

– apropierea rotii conduse de cea conducatoare;

– indepartarea rotii conduse de cea conducatoare;

– apropierea rotii conducatoare de axa rotii conduse sau indepartarea acesteia.

Autor: Tehnologia asamblarii si montajului (I. Gheorghe, M. Voicu, I Paraschiv)

%d blogeri au apreciat: