Asamblarea angrenajelor cu roti dintate cilindrice

Operatiile principale care se efectueaza la asamblarea acestor tipuri de angrenaje sunt urmatoarele: pregatirea rotilor, a arborilor si carcaselor in care se monteaza, asamblarea rotii din doua bucati, asamblarea rotii pe arbore, verificarea angrenarii.

Pregatirea rotilor, a arborilor si a carcaselor. Inainte de a se incepe asamblarea propriu-zisa, este necesar sa se faca o serie de verificari privind precizia dimensionala, rugozitatea suprafetelor si eventualele deformari ale rotilor dintate, ale arborilor sau ale carcaselor. Nu se admit ovalitati sau conicitati ale alezajului sau ale arborelui peste limitele prescrise in documentatia tehnica. Bavurile ramase pe muchiile dintilor de la prelucrarea mecanica se indeparteaza prin pilire sau razuire.

La carcase, dupa ajustarea planului de separatie (in cazul carcaselor din doua bucati) si verificarea dimensionala a alezajelor in care se monteaza arborele, se verifica dinstanta dintre axe si paralelismul acestora.

Pentru angrenarea corecta a doua roti dintate este necesar ca axele lor sa fie in acelasi plan, sa fie paralele, iar distanta dintre ele sa fie egala cu suma razelor de rostogolire a celor doua roti.

Distanta dintre axe se verifica cu micrometrul, cu sublerul, cu calibre speciale sau cu dispozitive special construite.

Pentru masurarea distantei dintre axe se pot folosi arbori-etalon sau chiar arborii pe care urmeaza a fi montate rotile dintate. Masurarea se face cu micrometrul si chiar cu sublerul, daca precizia de masurare satisface campul de toleranta al distantei dintre axe.

Metoda de masurare folosindu-se arbori-etalon, se utilizeaza atunci cand nu se cere o precizie prea mare, deoarece jocurile dintre arborii-etalon si lagarele in care se aseaza influenteaza rezultatele masuratorilor.

Pentru verificari de precizie si in cazul unei productii de serie se utilizeaza dispozitive speciale pentru masurarea distantei dintre axe si pentru verificarea perpendicularitatii suprafetelor frontale ale carcaselor cu axa alezajului.

Asamblarea rotii pe arbore. Asamblarea rotilor dintate pe arbori poate fi realizata in mai multe moduri, in functie de forma geometrica a partii arborelui pe care se monteaza roata, de momentul de rasucire transmis de la arbore la roata, de solutia adoptata pentru impiedicarea deplasarii axiale etc.

In majoritatea cazurilor, rotile dintate se asambleaza pe suprafete cilindrice si, mai rar, pe suprafetele conice.

Rotile dintate fixe se asambleaza pe partea cilindrica a arborelui cu ajustaj blocat, fortat, aderent si, in unele cazuri, presat usor.

Dupa ce arborele si roata s-au pregatit pentru vederea asamblarii, se monteaza pana in canalul arborelui (acolo unde este cazul) si apoi se introduce roata dintata pe suprafata cilindrica de centrare a arborelui.

Presarea rotilor pe arbori se realizeaza manual, in cazul rotilor de diametre mici, si cu dispozitive speciale sau cu prese, in cazul rotilor de diametre mijlocii si mari.

La introducerea rotii pe arbore, o atentie deosebita trebuie sa se acorde centrarii rotii pe arbore, pentru a se evita montarea ei in pozitie necorespunzatoare.

In acest sens, se recomanda ca loviturile de ciocan sau forta dezvoltata de presa sa se aplice asupra unei bucse, care se aseaza pe butucul rotii concentrice cu alezajul ei.

In timpul asamblarii, arborele se reazema cu capatul celalalt de o piesa fixa sau se prinde in menghina daca este de dimensiuni mici.

Rotile dintate functioneaza normal daca la montarea lor se asigura: paralelismul arborilor, coincidenta centrelor de greutate ale rotilor dintate cu axele lor de rotatie si respectarea distantei dintre axele arborilor.

In cazul cand bataile frontale si radiale depasesc valorile admisibile, roata dintata se demonteaza de pe arbore si se preseaza din nou, insa rotita cu un unghi oarecare fata de pozitia initiala.

Daca montajul este corect executat, amprentele de vopsea egale ca latime vor ramane de-a lungul intregii suprafete de lucru a dintilor atat intr-o parte cat si in cealalta, adica pe flancuri.

Verificarea angrenarii. Pe suprafata de lucru ale dintilor se aplica un strat subtire de vopsea si se roteste de cateva ori intr-o parte si in alta.

Rotile dintate care angreneaza intre ele trebuie sa se roteasca lin, iar zgomotul produs de ele sa fie permanent uniform.

Tot pentru o functionare linistita si corecta, jocurile laterale si cele radiale trebuie sa aiba valori optime. Marimea acestor jocuri este in functie de distanta dintre axe si precizia de prelucrare a rotilor. Ele au ca efect presarea lubrifiantului si griparea rotilor in timpul functionarii, iar in final uzura dintilor, defectarea lagarelor si indoirea arborilor.

Jocurile laterale mari duc la socuri, uzura rapida si chiar ruperea dintilor. Pentru aceasta, jocurile se verifica imediat dupa montarea angrenajului, tinand seama de marimea modului si clasa de precizie.

Autor: Tehnologia asamblarii si montajului (I. Gheorghe, M. Voicu, I Paraschiv)

%d blogeri au apreciat: