Asamblarea angrenajelor cu melc

Angrenajele cu melc se folosesc pentru reducerea turatiei intre arbori, care se incruciseaza in spatiu, de obicei sub un unghi de 90 grade.

Angrenajele melcate se compun dintr-un surub melc, numit si surub fara sfarsit, care angreneaza cu roata elicoidala, numita si roata melcata. Puterea si miscarea se transmit de la melc la roata si, numai in cazuri exceptionale, invers.

Asamblarea angrenajelor melc-roata se incepe cu montarea rotii melcate, respectiv cu montarea coroanei pe butucul rotii, daca coroana este executata separat.

Operatiile de asamblare a rotilor melcate pe arbori si verificarea lor se executa asemanator cu cele de la rotile dintate cilindrice.

La asamblarea angrenajelor cu melc, problema principala o constituie asigurarea unei angrenari corecte intre melc si roata melcata. In acest scop, trebuie indeplinite urmatoarele conditii:

– unghiul de incrucisare dintre axa melcului si axa rotii melcate sa corespunda cu cel din desenul de ansamblu sau de montaj;

– distanta dintre centre trebuie sa fie riguros pastrata;

– planul mediu al rotii melcate sa contina axa melcului;

– jocul dintre flancuri sa corespunda prescriptiilor tehnice;

– angrenajul sa se poata roti usor.

Dupa asamblarea angrenajului urmeaza verificarea pozitiei axului surubului-melc, a modului de functionare si a contactului dintilor surubului-melc cu roata melcata.

Pozitia axului surubului-melc se verifica cu firul de plumb, asezat pe fetele laterale ale surubului, masurandu-se distanta dintre fir si coroana rotii melcate. Daca aceasta verificare nu se poate realiza cu firul de plumb, se foloseste un sablon, care se reazema in doua puncte pe suprafata frontala a rotii melcate si se masoara distanta d. Aceasta trebuie sa fie aceeasi cu ambele parti ale rotii melcate.

Daca in urma verificarii se constata ca axa melcului nu se gaseste in planul median al rotii melcate, se va deplasa axial pana la eliminarea abaterii.

Functionarea angrenajului trebuie sa fie linistita, fara zgomot. In orice pozitie a rotii melcate, momentul de rotire necesar pentru rotirea melcului trebuie sa fie uniform sau, in cel mai defavorabil caz, pentru fiecare pozitie a rotii melcate sa difere cu cel mult 10-30%, in functie de clasa de precizie.

Contactul dintilor surubului-melc, cu roata melcata sa verifica prin metoda petelor de vopsea; vopseaua se aplica pe suprafata elicoidala a melcului. Prin rotirea lenta a melcului, pe dinti rotii melcate se obtin pete de vopsea ce indica modul cum se realizeaza angrenarea.

Verificarea jocurilor laterale se efectueaza cu calibre de interstitii, sarma de plumb sau dispozitive speciale, prevazute cu comparator si discuri gradate.

La angrenajele melcate, dupa asamblare, se verifica si incalzirea in timpul functionarii.

Incalzirea exagerata se datoreste unor defecte ca: jocuri prea mici, dezaxari, grosime mai mare sau neuniforma a dintilor etc.

Autor: Tehnologia asamblarii si montajului (I. Gheorghe, M. Voicu, I Paraschiv)

%d blogeri au apreciat: