Asamblarea mecanismului surub-piulita

Mecanismul surub-piulita este utilizat in mod obisnuit la transformarea miscarii de rotatie – a surubului in miscare rectilinie – a piulitei – ca de exmeplu, la actionarea carucioarelor sau a saniilor masinilor unelte, a menghinelor cu surub etc.

Foarte frecvent se utilizeaza mecanisme surub-piulite la care una din piese executa simultan miscari, cealalta fiind fixa.

Spre a se deosebi de suruburile utilizate la fixarea pieselor, suruburile la transformarea miscarii se numesc suruburi conducatoare.

Aceste suruburi, datorita lungimii lor mari, sunt piese costisitoare, deci se vor manevra, monta si exploata cu mare atentie.

Piulitele au lungime mica si sunt confectionate din material mai putin dure decat suruburile (fonta, bronz). Acest lucru permite ca la repararea mecanismului surub-piulita sa se inlocuiasca piesa mai ieftina – piulita – care s-a uzat mai mult in timpul exploatarii.

De obicei, mecanimsul surub-piulita este completat si cu unele dispozitive auxiliare, ca:

– dispozitive pentru cuplare si decuplare (cu roti dintate baladoare, cu cuplaje de gheare etc.), utilizate atunci cand piulita este dintr-o singura bucata;

– dispozitive de compensare, folosite la eliminarea jocului din imbinarea filetata, creat de uzura piulitei si a surubului.

Asamblarea mecanismului surub-piulita difera dupa felul piulitei utilizate, astfel:

– cand piulita este dintr-o singura bucata, asamblarea se face prin insurubarea piulitei pe surub, ambele piese montandu-se impreuna in locul prevazut. La inceput se monteaza surubul in locasul sau, apoi se fixeaza piulita de elementul caruia ii imprima miscarea (de exemplu, o sanie).

– cand piulita este alcatuita din doua bucati, asamblarea se incepe cu prinderea surubului in locasul sau (de exemplu, in lagarele fixate pe batiul unui strung), dupa care se continua cu prinderea piulitei pe surub si fixarea ei in subansamblul caruia ii imprima miscarea (de exemplu, in caruciorul strungului).

In general, la asamblarea mecanismului surub-piulita trebuie sa se respecte o serie de conditii, si anume:

– filetul surubului si cel al piulitei trebuie sa fie identice. Pentru aceasta, la executia celor doua piese se vor respecta, cu strictete, conditiile geometrice impuse filetelor (pasul, profilul, tolerantele etc.);

– la montarea piulitei, axa sa trebuie sa coincida cu axa surubului. Daca aceasta conditie nu este realizata, se ajusteaza suprafata de sprijin a piulitei sau se interpun adaose inclinate intre talpa piulitei si placa de care se fixeaza;

– surubul conducator trebuie astfel montat incat axa lui sa fie paralela cu ghidajele batiului. Nerespectarea acestei conditii duce la uzarea prematura a mecanismului ca urmare a frecarilor mari produse pe flancurile filetelor.

Abaterile de la paralelism se pun in evidenta cu ajutorul dispozitivelor cu ceas comparator;

– dupa montare, la punerea in functiune a mecanismului, deplasarile trebuie sa se execute lin, fara alternari de franari si mers usor. Existenta unor asemenea variatii de miscare indica un montaj gresit, ceea ce necesita remedierile necesare: verificarea reglarii piulitei sectionate, a paralelismului, a ungerii etc.

In cazul in care pe suruburile conducatoare, folosite la mecanismele de avans ale saniilor unro masini-unelte, se monteaza si tambure gradate pentru masurarea curselor, este necesar sa se verifice precizia masurarii pe tambur. Acest lucru se realizeaza prin deplasarea saniei cu o anumita cursa si compararea indicatiilor tamburului cu cele ale unui ceas comparator, actionat de sanie, ce masoara cursa reala.

Autor: Tehnologia asamblarii si montajului (I. Gheorghe, M. Voicu, I Paraschiv)