Utilajele si tehnologia asamblarii mecanismelor de transformare a miscarii

La actionarea diferitelor parti ale masinilor, ale aparatelor si ale dispozitivelor cel mai frecvent folosita este miscarea de rotatie. Acest lucru se datoreste, in primul rand, faptului ca sursele obisnuite de producere a miscarii – motoarele electrice si motoarele cu ardere interna – genereaza tocmai acest fel de miscare. De asemenea, raspandirea miscarii de rotatie se mai explica si prin faptul ca ea este continua, iar piesele care o executa sunt, in mod obisnuit, corpuri de rotatie, usor de executat din punct de vedere tehnologic.

Deoarece unele parti ale masinilor trebuie sa execute si alte tipuri de miscari, in alcatuirea unei masini se introduc mecanisme de transformare a miscarii.

In mod obisnuit, transformarea miscarii se realizeaza dupa urmatoarea schema:

Cele mai raspandite mecanisme pentru transformarea miscarii sunt urmatoarele:

– pentru transformarea miscarii de rotatie in miscare rectilinie continua sau invers, mecanismele: surub-piulita, roata dintata-cremaliera;

– pentru transformarea miscarii de rotatie in miscare rectilinie alternativa sau invers, mecanismele:biela-manivela, cu excentric, cu came;

– pentru transformarea miscarii rectilinii intermitente in miscare de rotatie intermitenta, mecanismul cu clichet;

– pentru transformarea miscarii de rotatie continua in miscare de rotatie discontinua, mecanismul cu cruce de Malta.

In mod obisnuit, in constructia unei masini nu se utilizeaza un singur mecanism, ci mai multe, cuplate intre ele. De exemplu, pentru a obtine o miscare de rotatie intermitenta de la o miscare de rotatie continua exista mai multe posibilitati:

– un mecanism cu cruce de Malta;

– un mecanism biela-manivela + un mecanism cu clichet;

– un mecanism cu came + un mecanism cu clichet etc.

Autor: Tehnologia asamblarii si montajului (I. Gheorghe, M. Voicu, I Paraschiv)

%d blogeri au apreciat: