Deplasarea calmarului prin propulsie cu reactie


Deplasarea calmarului prin propulsie cu reactie
Foto: en.wikipedia.org

Deplasarea calmarului prin propulsie cu reactie

Omenirea a strabatut un drum lung pana a ajuns la complexele laboratoare submarine, situate uneori la cateva sute de metri adancime, unde echipe de oceanologi realizeaza vaste programe de cercetare. Astfel de statiuni sunt inzestrate cu aparate mobile de explorare a abisurilor marine.

Un merit deosebit in perfectionarea acestor aparate, ca si a tehnicilor de filmare subacvatica revine comandantului Jacques Yves Cousteau, a carui echipa de cercetatori de pe vasul „Calypso” a descifrat multe taine din viata fiintelor subacvatice, folosind faimoasele „farfurii submarine”, aparate cu autopropulsie prin reactie.

De forma rotunda, cu diametrul de 3 m si inaltimea de 3,5 m, ele sunt prevazute cu doua ferestruici de forma circulara si alti „ochi” mici, care permit echipajului sa vada in toate directiile si sub toate unghiurile. In fiecare „farfurioara” iau loc doi oameni dotati cu aparate fotografice si de filmat, magnetofoane si un brat articulat pentru colectarea probelor biologice.

Alaturi de farfurii, sunt folositi si scafandri independenti, a caror deplasare este asigurata prin mecanisme ce aplica principiul propulsarii prin reactie.

Astfel, scafandrii, pentru deplasari de 1-2 ore, sunt inzestrati cu autopropulsoare reactive, un fel de ejectoare cu gaze, usor de manuit.

S-ar parea ca aceste ejectoare reprezinta un monopol al tehnicii. In realitate, de sute de mii de ani, unele vietati marine aplica ingenios si elegant principiul propulsarii prin reactie.

Una din cele mai cunoscute este calmarul (Loligo vulgaris), ruda cu sepia si caracatita. El inoata incet, prin miscari de serpuire a unor parti ale corpului.

La aparitia vreunui dusman, calmarul poate sa dispara fulgerator, cu o viteza pe care n-ar permite-o miscarea de vaslire sau serpuire.

Pentru aceasta, animalul foloseste un mijloc de deplasare cu totul deosebit: forta apei tasnite brusc din corpul lui. „Motorul”, extrem de simplu, este alcatuit din doua piese: mantaua si sitonul aflat in partea posterioara.

Cand doreste sa fuga, calmarul (ca si sepia) isi umple mantaua cu apa si apoi o evacueaza cu forta prin tubul sifonului. Jetul subtire si puternic de apa ajuta animalul sa faca un spectaculos salt inapoi.

Un asemenea fel de inot, sistem racheta (asemanator zborului avioanelor cu reactie), constituie un excelent mijloc de deplasare si aparare.

persoane au considerat acest articol util. Votează dacă ți-a fost de ajutor.