Trotineta electrică – Istorie și evoluție
Trotineta electrică este o invenție în rapidă creștere. Caracteristicile ei ecologice și conveniența utilizării alimentează o piață în plină expansiune în întreaga lume.
Prima trotinetă electrică a fost inventată în 1918 de Arthur Gibson și Joseph Merkel. Autoped-ul a fost prima trotinetă cu motor produs în serie. Online Bike Museum explică faptul că Autoped-ul, prima trotinetă motorizată produsă în masă în SUA, era „în esență, o trotinetă pentru copii, cu un motor montat deasupra roții din față”. Deși unele rapoarte afirmă că putea atinge viteze de 35 de mile pe oră, coloana de direcție acționa ambreiajul și frâna, ceea ce făcea ca mersul să fie „nesigur” când atingea 20 de mile pe oră. În 1918, compania Eveready Battery Co a cumpărat o parte din companie și s-a montat o baterie și o bobină pe aparat. A fost acum promovat ca Eveready Autoped.
Această mașină fascinantă reprezintă primul model de trotinetă electrică din lume. A fost singurul motociclu construit în New York City. Deși adoptat de Poșta SUA și alte servicii, precum și de femeile interesate de modă din Europa și America, a fost utilizat și de membrii bandelor din New York pentru evadări rapide – puteau merge cu motorul în josul aleilor înguste pentru a scăpa de polițiștii care îi urmăreau cu mașinile.
În cele din urmă, din cauza crizei din SUA, Autopedurile nu au avut succesul pe care îl meritau. Cu toate acestea, compania nu s-a oprit și a continuat să dezvolte diferite vehicule.
Primele trotinete electrice pe benzină în poziție verticală, după Autoped, au fost lansate de Go-Ped în 1986. Designul cu profil jos a propulsat al doilea mare boom al trotinetelor în anii ’90, cu o platformă mare în mijloc pentru picioarele riderului și motorul montat pe roata din spate. Transportul personal electronic a devenit în cele din urmă fezabil după dezvoltarea bateriilor cu ioni de litiu în 1991, cele mai eficiente și prietenoase cu mediul până în prezent, care au fost utilizate pe scară largă în produsele de consum în deceniul următor. Scuterele au devenit din nou o formă populară de transport, datorită companiilor precum Micro și Razor. Go-Ped a introdus prima trotinetă electrică în 2001, iar în curând după aceea, companiile concurente au început să creeze propriile trotinete electrice.
Ceața din istoriei
Istoria trotinetelor electrice este marcată de multe încercări eșuate, de modele mai puțin cunoscute și de detalii adesea dificil de verificat ale companiilor care nu mai există. De exemplu, în aceeași perioadă în care a fost introdus primul scuter cu motor, Autoped-ul, compania Steirische Fahrzeugwerke A.G. a introdus și Austro Motorette în apropierea Austriei. Modelele timpurii de trotinete electrice, chiar până la sfârșitul anilor ’90, erau în mare parte design-uri de dimensiuni mari, adesea denumite moped. Aceste design-uri mai mari permiteau instalarea bateriilor voluminoase necesare pentru funcționarea pe distanțe lungi. Popularitatea tot mai mare a trotinetelor electrice poate fi atribuită parțial progreselor în tehnologia bateriilor.
Trotineta electrică de astăzi
Trăim într-o perioadă fascinantă. Tehnologia avansează într-un ritm uimitor în comparație cu istoria noastră. Multe dintre aceste progrese în tehnologia de consum pot fi atribuite avansurilor în tehnologia bateriilor. Scuterele electrice au fost limitate în trecut de baterii voluminoase sau de design-uri ineficiente cu acumulatori de plumb. Progresele în tehnologia de ioni de litiu au oferit o opțiune mai mică, mai puternică și mai durabilă, ajutând la propulsarea scuterelor electrice pliabile în fruntea tehnologiei de transport personal.
În prezent se regasăsesc o varietate de modele cu design-uri încântătoare, fiind produse pe scară larga petru toate vârstele, de la trotinetă electrică pentru adulți, până la trotinetă electrică pentru copii.
Referințe:
Wikipedia – „Electric Motorcycles and Scooters”
Wikimedia Commons – „Lady Florence Norman”