Asamblarea mecanismelor cu came

Cama este un organ de masina profilat, conducator, care transmite elementului condus – tachetul – o miscare prestabilita dupa o lege determinata de profilul camei.

In majoritatea cazurilor, cama are miscare uniforma de rotatie; mai rar, se intalnesc came oscilante cu miscare de du-te-vino.

Tachetul capata, de cele mai multe ori, o miscare rectilinie, de du-te-vino si, mai rar, o miscare oscilatorie. In felul acesta, intr-un mecanism cu came, are loc transformarea miscarii de rotatie, de oscilatie sau rectilinie de du-te-vino a camei intr-o miscare rectilinie de du-te-vino sau oscilatorie a tachetului.

Camele pot fi plane sau spatiale.

Camele plane au forma unui disc plan cu un contur profilat.

Camele spatiale pot avea diferite forme de profile de curbe in spatiu trasate pe periferia unui cilindru.

Camele au intrebuintari diferite, ca, de exemplu, la motoarele cu ardere interna, pentru miscarea supapelor, la comanda miscarilor strungurilor automate, la automatizarea unor instalatii, la comutatoare electrice etc.

Asamblarea mecanismelor cu came necesita respectarea stricta a conditiilor impuse de documentatia tehnica, pentru a nu se produce decalari de faza ale ciclului comandat.

Tehnologia de asamblare a mecanismelor cu came depinde de o serie de factori, ca: tipul si profilul camei, modul de reglare a unghiului de fixare a camei, constructia si rolul mecanismului, ciclul pe care trebuie sa-l realizezi.

Cele mai frecvente sisteme de asamblare a camelor, care tin seama de conditiile de mai sus, sunt:

– asamblarea camelor fara reglarea unghiului de fixare;

– asamblarea camelor cu reglarea ulterioara a unghiului de fixare;

– asamblarea mecanismului la care tachetul este apasat pe cama cu un arc;

– asamblarea mecanismelor cu cama sub forma de toba.

a. Asamblarea camelor fara reglarea unghiului de fixare. In acest caz, cama se fixeaza pe ax cu stifturi conice, pene, suruburi sau caneluri.

Daca se folosesc stifturi conice, se executa mai intai o centrare a camei, astfel incat gaurile de la cama sa se suprapuna cu cele depe ax si, apoi, se introduc stifturile prin lovituri de ciocan usoare.

La camele care au turatie mare, pentru a nu iesi stifturile, se utilizeaza stifturi cu strangere automata. Acest tip de stift are centrul de greutate deplasat spre capatul subtire, prin gaurirea capatului gros pe o anumita adancime.

b. Asamblarea camelor cu reglarea ulterioara a unghiului de fixare. La montarea acestui tip de came se procedeaza mai intai la introducerea camei pe ax si fixarea ei intr-o pozitie oarecare, urmand ca, apoi, sa se blocheze cama definitiv in pozitia necesara ciclului de lucru dorit. Blocarea camei se poate face cu ajutorul unui manson, solidar cu cama.

La unele mecanisme de distributie ale motoarelor cu ardere interna, cama se fixeaza pe ax cu ajutorul a doua piulite.

La constructia mecanismelor pentru diferite automatizari se utilizeaza si came demontabile sau cu portiuni demontabile.

c. Asamblarea mecanismului in care arcul apasa tachetul pe cama. Acest tip de mecanism cu came se intalneste la motoarele cu ardere interna, fiin parte componenta a mecanismului de distributie.

Tachetul sau impingatorul serveste pentru a transmite miscarea direct supapelor, in cazul distributiei inferioare, sau tijelor apoi culbutoarelor care actioneaza supapele, la distributia superioara.

Tachetul se sprijina direct pe cama. El se monteaza intr-o bucsa, care are rol de ghidare.

Partea care vine in contact cu cama are o forma rotunjita sau forma unui taler. La unele motoare se prevede o rola.

La celalalt capat, tachetul prezinta o scobitura sferica in care patrunde capatul tijei impingatoare (in cazul distributiei superioare) sau se insurubeaza un surub pentru reglarea jocului (in cazul distributiei inferioare).

La montarea tachetului este necesar ca aceasta sa nu fie atacata de cama intr-un singur loc, ceea ce ar provoca o uzura rapida. entru aceasta, tachetul se monteaza asimetric fata de cama, ceea ce provoaca o rotire a lui in jurul axei sale de simetrie.

In acest fel, cama actioneaza tachetul dupa o circumferinta, ferindu-l de uzura.

La arcul mecanismului se verifica elasticitatea, rezistenta la vibratie si rigiditatea. Pentru a se elimina uzura prematura, intreruperea contactului sau loviturile suprafetelor in contact, se verifica intinderea arcului, care asigura cursa de revenire a elementului condus.

d. Asamblarea mecanismului cu cama sub forma de toba. Mecanismele cu cama sub forma de toba se folosesc la unele tipuri de strunguri cu operatii multiple, cama fiind prevazuta cu un canal pentru elementul condus.

Exista doua tipuri constructive: cu rola conica si cu doua role cilindrice.

La constructia cu rola conica este necesar sa se regleze jocul dintre rola si cama prin rotirea bulonului pe care se afla rola; la insurubare, rola patrunde in canalul camei, iar jocul se va micsora.

Constructia cu doua role cilindrice se foloseste la masinile-unelte rapide. Ele se asambleaza controlandu-se contactul dintre role si caile de rulare din canalul camei. Daca se constata tendinta de blocare a rolelor in canale, se procedeaza la ajustarea canalului, pentru largirea lui in zona in care s-a produs intepenirea. Verificarea mecanismului trebuie sa se faca astfel incat rola sau rolele sa parcurga intreg canalul, de la un cap la celalalt, in ambele sensuri.

Autor: Tehnologia asamblarii si montajului (I. Gheorghe, M. Voicu, I Paraschiv)

%d blogeri au apreciat: